NEWSPAPERS IN THE HISTORY OF PARAÍBA AS A CONSTRUCTION ELEMENT OF AN ANTIRACIST CURRICULUM

Main Article Content

Alba Cleide Calado Wanderley
Andrea Maria da Silva Lima

Abstract

The article points to printed newspapers as a methodological resource in the teaching of the History of Paraíba, aiming at an anti-racist curriculum in the perspective of Cultural Studies from the reading of images and journalistic subjects from Paraíba. The research results show the invisibility of the black population in the social, political and economic columns in the printed newspapers. In this sense, the work proposes a sensitive look at the process that concerns the subjects, which start to have another didactic connotation. In this way, teachers, in the Afrocentric perspective, problematize, reveal and value the role of the black population through identity, ancestry, memory, phenotype, language, among others. Consequently, the invisibility of history not revealed or omitted in the printed newspapers of Paraiba is re-signified.


 


 

Article Details

How to Cite
Wanderley, A. C. C., & Lima, A. M. da S. (2021). NEWSPAPERS IN THE HISTORY OF PARAÍBA AS A CONSTRUCTION ELEMENT OF AN ANTIRACIST CURRICULUM. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 13(36), 259–283. Retrieved from https://abpn.emnuvens.com.br/site/article/view/1225
Section
Dossiê Temático
Author Biographies

Alba Cleide Calado Wanderley, Universidade Federal da Paraiba

Possui graduação em Licenciatura em História (2000), Mestrado em Educação (2004) e Doutorado em Educação (2009) pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é Professora do Departamento de Fundamentação da Educação, do Centro de Educação da UFPB. Tem experiência na área de História e Sociologia, atuando principalmente em estudos, projetos de extensão e de pesquisas sobre as questões das relações étnico-raciais na educação, identidade, irmandades, etnografia, Ensino de História, Literatura infantil-afro-brasileira e Movimentos Sociais Negros. Membro da ABPN (Associação Brasileira de Pesquisadores Negros). Coordenadora do grupo de estudos GEINCOS e da Brinquedoteca do Centro de Educação, UFPB.

Andrea Maria da Silva Lima, Universidade Federal da Paraiba

  • Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2020), Campus I, UFPB - João Pessoa. Possui experiência na área da educação através da iniciação à docência como monitora em Sociologia da Educação I e II - PIBID|PRG|UFPB (2019-2020), assim como participou de atividades na extensão universitária - PROBEX|PRAC|UFPB (2017 - 2018), em projetos com temáticas relacionadas a etnia e identidade. Bolsista e voluntária de projetos de Iniciação Científica -PIBIC/PIVIC|CNPq/UFPB (2016-2018), com trabalhos na área da produção do conhecimento que problematiza as relações étnico-raciais. Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Paraíba (2008). Atualmente participa do Grupo de Estudos Formando Competências, Construindo Saberes e Formando Cientistas (GEINCOS), linha de pesquisa Estudos Culturais e Educação.