ANALYSIS OF THE PERFORMANCE OF BLACK QUOTISTS AND NON-QUOTISTS IN PUBLIC CONCOURSES FOR POSTS OF ADMINISTRATIVE TECHNICIAN IN EDUCATION AT UFRJ/BRAZIL

Main Article Content

Lucas Mateus Gonçalves Bulhões
Dyego de Oliveira Arruda

Abstract

This article aims to analyze whether there are substantial differences in the performance of black quotists and non-quotists in public concourses for Administrative Technician in Education (ATE) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ, Brazil) done since 2014, the year in which was published the federal law nº. 12,990, that determined the creation of racial quotas for black people in public concourses in Brazil. In methodological terms, the present research is descriptive, and the information related to the candidates' performance was extracted from the UFRJ Personnel Department website. In summary, the reflections in this article pointed out that there is no evidence of substantial differences in the performance of black quotists and non quotists in public concourses for ATE held by UFRJ as of 2014. Therefore, is inconsistent the argument that racial quotas would allow people with low levels of performance to access jobs in public administration.

Article Details

How to Cite
Bulhões, L. M. G., & Arruda, D. de O. (2020). ANALYSIS OF THE PERFORMANCE OF BLACK QUOTISTS AND NON-QUOTISTS IN PUBLIC CONCOURSES FOR POSTS OF ADMINISTRATIVE TECHNICIAN IN EDUCATION AT UFRJ/BRAZIL. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 12(34), 711–730. Retrieved from https://abpn.emnuvens.com.br/site/article/view/872
Section
Artigos
Author Biographies

Lucas Mateus Gonçalves Bulhões, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Mestrando em Relações Étnico-Raciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). É servidor do quadro de Técnicos-Administrativos em Educação (TAEs) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui interesse e experiência nas seguintes temáticas de pesquisa: relações raciais; ações afirmativas; gestão da diversidade nas organizações.

Dyego de Oliveira Arruda, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Possui doutorado em Administração de Organizações pela Universidade de São Paulo (USP) e pós-doutorado, também na área de Administração, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Atualmente é professor do quadro permanente do Centro Federal de Educação Tecnol´ógica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), lecionando em cursos de graduação e no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Relações Étnico-Raciais (PPRER) da instituição. Possui interesse e experiência nas seguintes temáticas de pesquisa: políticas públicas; ações afirmativas; gestão da diversidade nas organizações; comunidades quilombolas.