PATHS OF THE SCHOOL AND QUILOMBOLA TEACHING IN PINHÕES

Main Article Content

Shirley Aparecida de Miranda
Debora Rodrigues Azevedo
Andréia Martins Cunha

Abstract

This article discusses the agency of the quilombola community of Pinhões in the achievement of establishing a school in the quilombo, based on a master's research completed in 2020, in which women from the community were interviewed whose social practices constitute the quilombola territoriality in that place. In the narratives that recall moments from the personal lives of the interviewees, stories about an unusual social practice emerged: teaching in the quilombo. Following the trail opened by these women's memories, we reconstruct the paths that led to the establishment of the school, highlighting the strategies for accessing rights and the flows that mark the entry and exit of teachers in the quilombo's teaching practice. The article is organized into four parts, containing the introduction, the trails that make up the quilombo's school, the quilombo's teachers whose memories allowed us to access a genealogy of the quilombo's school and how it transformed into the school in the quilombo. Finally, we present considerations regarding education in the collective quilombola agency.

Article Details

How to Cite
Miranda, S. A. de, Azevedo, D. R., & Cunha, A. M. (2025). PATHS OF THE SCHOOL AND QUILOMBOLA TEACHING IN PINHÕES. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 19(47), 130–154. Retrieved from https://abpn.emnuvens.com.br/site/article/view/1945
Section
Dossiê temático - QUILOMBOS, TERRITORIALIDADES E SABERES EMANCIPATÓRIOS
Author Biographies

Debora Rodrigues Azevedo, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

 Educadora Quilombola. Doutoranda e Mestre (2020) em Educação, Conhecimento e Inclusão Social, pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduada em Comunicação Social. Integrante da equipe de docentes do Curso de Aperfeiçoamento em Educação Escolar Quilombola. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Relações Étnico-raciais e Ações Afirmativas (NERA), da UFMG. Pesquisadora no campo das Relações Étnico-raciais e Quilombos

Andréia Martins Cunha, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil

Doutora (2018-2022) em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais - FAE/UFMG. Mestra em Educação Escolar e Profissão Docente - PUC/MG. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG (2006). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2004). Professora da Educação Básica da rede municipal de educação de Belo Horizonte. Integra o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Relações Étnico-raciais (CNPQ) e Ações Afirmativas, da Universidade Federal de Minas Gerais e a equipe de pesquisadores do Programa Ações Afirmativas na UFMG