CONTINUING TEACHER TRAINING FOR QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AN EXPERIENCE REPORT IN MARANHÃO COMMUNITIES

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Fernanda Lopes Rodrigues
Carlos Benedito Rodrigues da Silva
Acildo Leite da Silva
Ângelo Rodrigo Bianchini
Maria do Carmo Alves da Cruz

Abstract

Aiming at reflecting on the teacher training in quilombola school education, this text describes the experience of the “Curso de Aperfeiçoamento em Políticas e Práticas de Educação Escolar Quilombola”. The course proposal is reported, as well as its execution, considering its challenges and advances, based on the legal framework of quilombola school education and the understanding of the need for its own pedagogy, which respects the specificities of the different territories and the people who live there . The course was developed in schools in the Regional Education Unit of Itapecuru-Mirim, comprehending 05 (five) Quilombola School Education Centers that were located in: Itapecuru-Mirim (MA), Anajatuba (MA) and Vargem Grande (MA). The impressions based on this experience confirm the lack of training for professionals who work in this scenario and reinforce the need of implementing collaboration regimes among federative entities and universities, as well as the insertion of the quilombola movement as a protagonist and mediator in the implementation of teacher training.

Article Details

How to Cite
Rodrigues, F. L., Rodrigues da Silva, C. B., Leite da Silva, A., Bianchini, Ângelo R., & Alves da Cruz, M. do C. (2025). CONTINUING TEACHER TRAINING FOR QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION : AN EXPERIENCE REPORT IN MARANHÃO COMMUNITIES. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 19(47), 155–181. Retrieved from https://abpn.emnuvens.com.br/site/article/view/1950
Section
Dossiê temático - QUILOMBOS, TERRITORIALIDADES E SABERES EMANCIPATÓRIOS
Author Biographies

Fernanda Lopes Rodrigues, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil

Mestra em Educação (UFMA). Professora do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Maranhão. Integrante do Núcleo de Estudos Afro-brasileiro da UFMA, do MafroEduc Olùkọ́ - UFMA e do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros, indigenas e Diversidades do COLUN/UFMA.

Carlos Benedito Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil

Doutor em Educação (PUC-SP). Professor do Departamento de Antropologia e do Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Coordenador do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB/UFMA).

Acildo Leite da Silva, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil

Doutor em Educação (UFF). Professor do Departamento de Educação II e dos Programa de Mestrado Profissional em Filosofia e Mestrado Profissional em História da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB/UFMA)

Ângelo Rodrigo Bianchini, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil

Doutor em Educação (UNESP). Professor do Departamento de Educação II e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB/UFMA).

Maria do Carmo Alves da Cruz, Universidade Federal do Maranhão, São Luiz, Maranhão, Brasil

Doutora em Educação em Ciência e Matemática (UFMT). Professora do Departamento de Educação I e do Programa de Pós-graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).