QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: DIASPORAS, ARTS AND KNOWLEDGE: POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECTS FOR TEACHERS/ARTISTS

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Wagner Leite Viana
Janaina Barros Silva Viana
Gilberto Amâncio de Almeida
Gilmara Silva Souza
Evandro Passos

Abstract

We present the training path in Quilombola Diasporas, Performativities and Knowledge in the teacher training course Affirming Rights: Quilombola School Education, offered to education professionals and members of quilombola communities in MG, in 2018. We discuss quilombos from the perspective of the production and transmission of knowledge (intergenerational, political performativity in everyday life and during the party). From the perspective of the counter-colonization of curricula, management and all school architecture expressed in the ways of organizing bodies, times and learning spaces. Acting as teachers/artists through singing, playing, poetry, dancing, orality of the word as sound, image and narrative; a path of the arts as knowledge in opposition to the colonizing vision of scientific and schooled knowledge. Focusing on the organization of the school and its schooling process considering learning spaces and educational dynamics in communities.

Article Details

How to Cite
Leite Viana, W., Barros Silva Viana, J., Amâncio de Almeida, G., Silva Souza, G., & Passos, E. (2025). QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: DIASPORAS, ARTS AND KNOWLEDGE:: POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECTS FOR TEACHERS/ARTISTS. Journal of Black Brazilian Researchers Association, 19(47), 313–343. Retrieved from https://abpn.emnuvens.com.br/site/article/view/1961
Section
Dossiê temático - QUILOMBOS, TERRITORIALIDADES E SABERES EMANCIPATÓRIOS
Author Biographies

Janaina Barros Silva Viana, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Belas Artes, Departamento de Artes Plásticas, Belo Horizonte, MG, Brasil

Artista visual. Doutorado em Estética e História da Arte pela Universidade de São Paulo. Professora Adjunta na Universidade Federal de Minas Gerais. Desenvolve pesquisa sobre arte contemporânea brasileira de autoria negra.

Gilberto Amâncio de Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais - Curso de Teatro do Departamento de Artes Cênicas - Belo Horizonte - MG, Brasil

Artista e Educador. Professor na Universidade Federal de Minas Gerais. Membro do grupo de pesquisa Ciberterreiro na FAE junto com a prof ª Shirley Miranda. 2021 - é convidado para ser tutor da Residência  do Programa de Pesquisa em Arte e Cultura do BDMG Cultural.

Gilmara Silva Souza, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação , Programa Ações Afirmativas, Belo Horizonte, MG, Brasil

Pedagoga e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - FaE/UFMG, Pesquisadora e formadora em Educação Interseccional Antirracista e Quilombola. Colaboradora em estudos e atividades de Formação Docente em Educação das Relações Étnico-raciais e Educação Escolar Quilombola no Programa Ações Afirmativas na UFMG e no Observatório da Educação Escolar Indígena e Quilombola - OBEDUC/ UFMG.

Evandro Passos, Universidade Federal da Bahia , Escola de Dança, Departamento de Dança, Salvador, BA, Brasil

Mestre em Artes Cênicas pela Unesp. Pós-graduado em estudos afro-brasileiros pela PUC/Minas. Graduado em Comunicação Social pela UFMG. Bolsista FORD 2009. Pesquisador em Danças de Matrizes Africanas e Afro-brasileiras.